http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/08/10/13920810000137_PhotoL.jpg


حجت‌الاسلام مهدی پناهی، مدیر انتشارات سبط النبی (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از انتشار کتاب «عرفان علامه طباطبایی» خبر داد و گفت: این کتاب در سه هزار نسخه، چاپ شد و روز سه شنبه در مراسمی که به یاد مرحوم علامه طباطبایی (ره) برگزار می‌شود رونمایی می‌شود و به طور رسمی وارد بازار کتاب خواهد شد.
وی ادامه داد: کتاب «عرفان علامه طباطبایی»، بیانات استاد عرفان حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسن رمضانی در این‌باره است که توسط حجت‌الاسلام وحید واحدجوان از مدرسان دانشگاه تهران، تحقیق و نگارش شده است.
پناهی افزود: این کتاب، بسیار جذاب و متقن نگارش یافته و گامی موثر در شناخت عرفان اسلامی است و چون تقریر کننده آن از اساتید برجسته و مورد اعتماد عرفان است می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در عرصه عرفان اسلامی را حل کند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، این کتاب در پنج بخش، تنظیم شده است؛
بخش اول کتاب، درباره اصل عرفان اسلامی سخن می‌گوید. مباحث این بخش شامل؛ چیستی عرفان نظری و عرفان عملی، تفاوت عرفان نظری با عرفان عملی، خاستگاه عرفان، تاثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر، شباهت و تفاوت عرفان با کلام، فلسفه و اخلاق، و روش خواندن فلسفه و عرفان است.
بخش دوم، درباره زندگی‌نامه، تحصیلات، سلسله نسب، اساتید، اخلاق و وفات علامه طباطبایی است.
بخش سوم، درباره رابطه علامه با عرفان نظری به خصوص وحدت شخصی وجود است. ضمنا در این بخش، وحدت شخصی وجود و انسان کامل از منظر عرفا به شکل ساده و روشن، توضیح داده شده است.
بخش چهارم کتاب، درباره عرفان عملی و علامه طباطبایی است. در این بخش، مسلک عرفانی و روش تربیتی علامه، تبیین شده است و مباحثی مانند؛ سعادت و کمال حقیقی انسان، راه رسیدن به استاد عرفان، نشانه‌ اهل معرفت و فنا، انواع عبادت در کلام عرفا، بحث معرفت آفاقی و معرفت انفسی، طریق تمرکز و نفی خواطر، و معرفت نفس تبیین شده است.
و بخش پنجم و پایانی کتاب، به مساله محبت علامه طباطبایی به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام اختصاص یافته است.