هوالحکیم


معرفی حضرت استاد حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی :


عبدالحمید واسطی حجت الاسلام شیخ عبدالحمید واسطی استاد موسسه مطالعات راهبردی


تحصیلات متوسطه: دبیرستان نیکان- تهران- رشته ریاضی

تحصیلات عالیه: ورودی سال 65 رشته مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد (انتخاب اول) و انصرافی در همان سال

ورودی حوزه علمیه مشهد سال 65 - مدرسه علمیه آیة‌الله خوئی
دروس سطح و دروس فقه و اصول و منقول را نزد اساتیدی همچون آیه‌الله حجت هاشمی، حاج شیخ جواد مروارید، حاج شیخ مهدی مروارید و حاج سید مهدی نقیبی و ...گذرانده اند.

اساتید خارج: آیة الله حاج میرزا علی فلسفی (خارج کفایه و خارج مکاسب)، آیة الله شربیانی (خارج صلوة)، علامه آیت الله حسینی طهرانی (خارج ولایت‌فقیه)

اساتید معقول: علامه محمدتقی جعفری، حاج شیخ عبدالمجید سالم، آیت الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی


واسطی حجت الاسلام شیخ عبدالحمید واسطی استاد موسسه مطالعات راهبردی vaseti abdolhamid


در ادامه مطلب شرح مختصری از فعالیت های علمی و تحقیقاتی ایشان آمده است.



لینک های مهم مرتبط :


سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام


+ فروش کتاب های استاد واسطی در سایت طاقچه


+ گزارش بازدید علامه مصباح یزدی از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام


+ دانلود سه جلسه مناظره حجت الاسلام واسطی و آقای نصیری درباره هویت فلسفه و عرفان و مسأله وحدت وجود

+ مقالات حجت الاسلام والمسلمین واسطی در پایگاه مجلات نور

+ "سبک زندگی، جوهره تمدن" استاد شیخ عبدالحمید واسطی در قرارگاه ولی امر مشهد+دریافت فایل صوتی





یکی از شخصیت هایی که در سالهای اخیر، بسبب نوع نگاه بدیع به دین و گزاره های دینی، تسلط و جامعیت علمی فوق العاده، نظم ذهنی بی نظیر، ادبیات خاص و منحصر به فرد و شخصیت آرام و دوست داشتنی اش، جایی در قلوب اهل علم و اهل معرفت باز کرده و در مقیاس منطقه ای و کشوری، نگاه های بسیاری را متوجه فعالیت های خویش کرده، مبدع نظریه ی نگرش سیستمی به دین و نویسنده ی کتابهای نگرش سیستمی به دین، نان در اسلام، آرامبخش دلها، نگرشی دیگر به حجاب، سه گانه روش تحصیل و تحقیق و تدریس در حوزه و... حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی است. نگاه شبکه ای و سیستمی ایشان به دین و همچنین تحلیل راهبردی و استراتژیک گزاره های دینی، همواره افق های جدیدی را بر روی طلاب علوم دینی و همچنین کارگزاران حکومت اسلامی گشوده است.


ازجمله ویژگی های برجسته فعالیت های علمی ایشان، حرکت در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی با رویکرد فعالسازی ظرفیت های حوزه های علوم دینی و طلاب و  تحلیل استراتژیک گزاره های دینی با نگاه تمدنی است. مقوله ای که حرکت به سمت ایجاد و تحقق آن بارها و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.


مقام عظمای ولایت نائب الامام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله در دیدار نوروزی خود با جمعی از مسئولین ارشد حوزه ی علمیه خراسان، نسبت به مجموعه ی شاگردان مرحوم علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی و مؤسسه مطالعات راهبردی، ضمن دفاع از نگرش ها و جهت گیریهای علمی و سیاسی شان فرموده بودند: " اینها طلاب مهذب و اهل معنویت و سربازان نظام اند"


لازم به ذکر است متن پیش رو در سال 1430 یعنی 4 سال پیش نگاشته شده که از آن موقع تا بحال بسیاری موارد دیگر به این کارنامه اضافه شده است، از جمله مجموعه کارگاه های تولید علم دینی که ویژه اعضای اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط ایشان برگزار شده است، لذا متن پیش در واقع خلاصه ای از فعالیت های علمی بی نظیر ایشان است.

منبع: Gofteman-bartar.ir









شرح وضعیت و فعالیت‌های علمی حجت الاسلام شیخ عبدالحمید واسطی

شناسائی:

  • نام: عبدالحمید
  • نام خانوادگی: واسطی
  • متولد: 1347 طهران

تحصیلات:

  • تحصیلات متوسطه: دبیرستان نیکان- طهران- رشته ریاضی
  • تحصیلات عالیه: ورودی سال 65 رشته مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد (انتخاب اول) و انصرافی در همان سال
  • ورودی حوزه علمیه مشهد سال 65 - مدرسه علمیه آیة‌الله خوئی
  • استاد مقدمات (ادبیات و منطق): آیه‌الله حجت هاشمی - از سال 65 الی 67
  • اساتید سطح (لمعتین، اصول فقه، رسائل، مکاسب و کفایه): جناب حاج شیخ جواد مروارید، حاج شیخ مهدی مروارید و سید مهدی نقیبی - از سال67 الی 75
  • اساتید خارج (هشت سال): آیة الله حاج میرزا علی فلسفی (خارج کفایه و خارج مکاسب)، آیة الله شربیانی (خارج صلوة)، علامه حسینی طهرانی (خارج ولایت‌فقیه) - از سال 75 الی 83
  • اساتید معقول (بدایه، منظومه، اسفار): جناب علامه محمد تقی جعفری، حاج شیخ عبدالمجید سالم، حاج شیخ علی رضائی طهرانی - از سال 70 الی 80

فعالیت‌ها:

  1. تدریس کلیه مواد درسی از مقدمات تا رسائل در مدارس علمیه مشهد (مدرسه آیه‌الله خوئی، مدرسه علمیه نورالرضا علیه‌السلام- مدرسه سلیمانیه - مدرسه علمیه عالی نواب ) از سال 70 تا کنون.
  2. تدریس فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سیاست، معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، منطق کاربردی، انسان‌شناسی، غرب‌شناسی، در دوره‌های طرح ولایت دانشجویی از طرف موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی از سال 1377 تا کنون.
  3. تدریس برخی از مواد فوق برای طلاب حوزه (مدرسه علمیه نورالرضا علیه‌السلام- مدرسه علمیه عالی نواب - موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام)
  4. برگزاری 10 کارگاه روش تحقیق، روش تدریس، روش تحصیل، روش مشاوره و معارف اسلام:

‌أ.         اساتید حوزه‌های علمیه خواهران در اردوی سراسری (زمستان81)

‌ب.     اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه قم (تابستان82)

‌ج.      رشته‌های تخصصی مدرسه عالی نواب (پاییز 82)

‌د.        اساتید حوزه علمیه قزوین (تابستان83)

‌ه.         اساتید حوزه علمیه مشهد (تابستان83)

‌و.        اساتید مشاور حوزه علمیه مشهد (زمستان84)

‌ز.        اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم (زمستان84)

‌ح.      اساتید حوزه‌های شهرستان‌های استان خراسان (بهار 85)

‌ط.      هیئت مرکزی جامعه اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور (تابستان85)

‌ی.      طلاب خارجی مرکز جهانی علوم اسلامی قم (پائیز 85)

  1. تدریس در دوره‌های تربیت مربی عقائد، دین و زندگی،‌ مدیران دبیرستان‌ها، بسیج مهندسین، بسیج جامعه پزشکان در موضوعاتِ روش تدریس عقائد، معرفت‌شناسی، کلام جدید، امربمعروف و نهی از منکر، حجاب، خلاقیت، اخلاق پزشکی (که همگی به‌صورت آموزش فعال و با تدوین متن انجام شده است.)
  2. تدریس در دوره‌های اردوئی دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد تهران، در موضوعات پلورالیسم، معنای زندگی، پروتکل‌های دانشوران صهیون، فرهنگ زن مسلمان، هرمنوتیک، زیارت، انسان‌سالم، جوان مسلمان و معیارهای انتخاب در زندگی (از سال 77 تا کنون)
  3. تدریس در دوره آموزشی ائمه جماعات طهران در موضوعات فلسفه حقوق، کلام جدید (سال83 و 84)
  4. تدریس در دوره آموزشی امام‌شناسی مرکز جهانی اهل بیت (تابستان84)
  5. کنفرانس نگرش سیستمی به دین در دانشکده دارالحدیث شهر ری، دفتر تبلیغات خراسان، کانون تفکر دانشگاه پزشکی مشهد، مرکز مطالعات و تحقیقات خرد بنیان طهران، همایش سراسری جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور (سال 83 و 84 و 85)
  6. کنفرانس نان در اسلام در همایش نان (در مشهد) و همایش بین‌المللی گندم در طهران (سال82 و 83)
  7. پانل اقتصاد و اخلاق پزشکی در اولین کنگره اخلاق پزشکی کاربردی در مشهد (بهار 85)
  8. همایش کتابخانه‌های دیجیتال خطی در سرای اهل قلم از طرف کتابخانه مجلس شورا در نوزدهمین نمایشگاه کتاب (بهار85)
  9. همایش هفتمین گفتمان مهدویت (تابستان 85)
  10. تدوین آیین‌نامه ارزیابی استعدادهای برتر و نخبگان حوزه علمیه (پاییز 85)
  11. تبلیغ مستمر در ایام محرم، فاطمیه، ماه مبارک رمضان از سال 75 تاکنون (با محتوای آموزشی و تدوین شده)

آثار:

کتاب‌ها:

  1. کتاب راهنمای تحقیق براساس نگرش اسلام به علم و هستی _ نشر دارالعلم قم _ سال81 و 82
  2. کتاب راهنمای تدریس براساس نگرش اسلام به علم و علم‌آموزی _ نشر دارالعلم قم _ سال 81
  3. کتاب راهنمای تحصیل در حوزه‌های علمیه براساس نگرش اسلام به دین، علم و عالم دینی - سال81
  4. کتاب نان در اسلام _ مرکز مطالعات و تحقیقات خرد بنیان _ سال 82
  5. کتاب جیبی کلیدهای زندگی (چهل حدیث دوکلمه‌ایی) _ نشر دارالذکر سال82
  6. کتاب نگرش سیستمی به دین نشر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام- سال83
  7. کانون تفکر و مدل‌های تصمیم‌سازی - نشر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام- سال87
  8. حجاب و مدیریت احساس- نشر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام- سال88
  9. نگرشی دیگر به حج و عمره نشر موسسه مشعر سال86

 

مقالات و رساله‌ها:

  1. مقاله کاربرد منطق فازی در تحلیل گزاره‌های دین - نشریه آینه معرفت دانشگاه شهید بهشتی - شماره 4
  2. مقاله نان در اسلام - کتاب همایش جلوگیری از ضایعات - فرهنگستان علوم- بهار 84
  3. مقاله نگرش سیستمی به دین - کتاب نقد ویژه نامه نهضت نرم‌افزاری- شماره 33
  4. مقاله "احیاء دیجیتال نسخ خطی را یک گام به پیش ببریم" - نشریه پیام بهارستان کتابخانه مجلس بهار 85
  5. مقاله "نقش انتظار در تولید سیستم‌های دینی" - همایش هفتمین گفتمان مهدویت
  6. مقاله راهبردهای امربمعروف و نهی از منکر در اسلام
  7. مقاله شاخص‌های دانشوری و خلاقیت در اسلام
  8. مقاله حجاب چرا و چگونه؟
  9. مقاله مدل حکومت در اسلام
  10. مقاله مدل طبقه‌بندی علوم براساس نگرش اسلام
  11. مقاله فرهنگ زن مسلمان
  12. مقاله دین‌داری در دنیای معاصر
  13. مقاله ملاک‌های تحلیل شخصیت
  14. مقاله ضوابط تشخیص حق از باطل
  15. مجموعه گفتگوی دو جوان مسلمان (مکاتبات یک طلبه با یک دانشجوی خارج از کشور)
  16. رساله علمی در صلوة اللیل
  17. رساله فقهی در عدم مطلوبیت مصافحه بعد الصلوة
  18. تقریرات خارج کتاب القضاء آیه‌الله فاضل لنکرانی
  19. رساله اصولی در هویت گزاره‌های ارشادی
  20. ترجمه مدخل اسلام از دائرة المعارف انگلیسی اسلام   (Encyclopedia of Islam)





طرح و برنامه‌ها و نظریات پیشنهادی:

  1. طراحی استراتژی پلان یک نظام اطلاع‌رسانی کاربردی
  2. طراحی و مدیریت پروژة سایت‌های سه‌گانة علوم و معارف اسلام با نشانیwww.maarefislam.com, .net, .org  با ملاحظاتی که رتبة مراجعه به این سایت‌ها در فضای کلیدواژه‌های عامّی مانند: توحید، نبوت، امامت، معاد، اسلام، معارف، روح، ولایت و ...در صدر نتایج جستجو قرار می‌گیرند.
  3. طراحی نرم‌افزار تحلیل محتوا (CMS) با الگوریتم آموزشی جهت تولید فرهنگ‌های موضوعی(درحال بهره‌برداری)
  4. طراحی استراتژی پلان یک کانون تفکر (در حال بهره‌برداری)
  5. طراحی و مدیریت آموزشی رشته تخصصی ادبیات عرب و طراحی رشته تخصصی کلام مدرسه عالی نواب (برای اعطاء مدرک سطح سه؛ فوق‌لیسانس) (درحال بهره‌برداری)
  6. طراحی استراتژی پلان خانواده مسلمان
  7. طراحی ساختار آموزشی اخلاق و سلوک عملی
  8. نظریه پیشنهادی "دعوت سه‌بُعدی" در شیوه آموزش
  9. نظریه پیشنهادی "عدل شبکه‌ایی" در هویّت عدل
  10. نظریه پیشنهادی "رفاه شبکه‌ایی" در تابع مطلوبیت و رفتار مصرف و تخصیص منابع در اقتصاد
  11. نظریه پیشنهادی "الگوریتم تحقیق"
  12. نظریه پیشنهادی "دین استراتژیک"
  13. نظریه پیشنهادی "تحلیل سه‌لایه‌ایی گزاره‌ها به گزاره‌های نگرش‌ساز، راهبردساز و راهکارساز"
  14. فرمول پیشنهادی برای محاسبه "کارآمدی"

یادداشت‌های تفصیلی بهمراه شاخص‌های کاربردی در موضوعاتِ:

الگوی معماری خُرد و کلان (شهرسازی) در اسلام، الگوی مسجد مطلوب در اسلام، سیستم تغذیه در اسلام، سیستم گردش پول در نظام اقتصادی اسلام، سیستم بهداشتی اسلام، الگوهای رفتار کلامی با فرزندان، منطق امام حسین علیه‌السلام، مقتل‌نویسی،‌ قرآن‌شناسی، ترجمه بلاغی صد آیه اول سوره بقره، زبان‌شناسی با رویکرد ترجمه، سیستم امنیتی و انتظامی در اسلام،‌ کیهان‌شناسی در نهج‌البلاغه، مدل‌سازی، ذهن‌شناسی، منطق فازی، مدیریت‌احساس، فمینیسم، سکولاریزم، ساختار تمدن اسلام، نظام فکری فرد مسلمان، سیستم مدیریت کیفیت در اسلام، الگوریتم نرم‌افزار روش تحقیق، پروتکل تربیتی اسلام، الانسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا (متفاوت با اثر علامه طباطبائی رحمة‌الله‌علیه)، دورنمای وضعیت زندگی معاصر، طرح مرکز تربیت مدرس علوم و معارف اسلام، الگوریتم بازی کامپیوتری اندیشه نور (با تمرکز بر مهارت تصمیم‌گیری براساس معادلات نگرشی، قانونی و فرهنگی اسلام)، تحلیل کاربردی قواعد فقه.




موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

چهارراه شهدا به طرف خیابان آیت الله بهجت، چهاراه زرینه، شهید محسن کاشانی 25، تلفن 05112285800








شرح حال خودنوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

عبدالحمید واسطی در سال 1389 قمری (1347) در طهران متولد شده است؛ فارغ التحصیل دبیرستان نیکان در رشته ریاضی است و مدیون تمام عزیزانی که به او علم و ادب آموخته‌اند.

در سال 1403 قمری (1365) در رشته «مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد» پذیرفته شد که در همان سال، انصراف داد و وارد حوزه علمیه مشهد گردید.

مرحوم استاد علامه جعفری رحمه‌الله‌علیه که محضرش از نوجوانی درک شده بود در پاسخ به کسب تکلیف برای انصراف از دانشگاه فقط یک جمله فرمود: «اگر در مسیر مانند علامه طباطبایی حرکت کنی از هزار دانشگاه برتر است.»

راقم سطور در مدرسه آیت‌الله خویی رحمه‌الله‌علیه حجره‌نشین شد و امور ظاهر و باطن را به آستان عالم آل‌محمد حضرت رضا علیه‌السلام واگذار کرد. 

دروس ادبیات و منطق را نزد «آیت الله حجت هاشمی» فراگرفت؛ در همان سال اول طلبگی که به‌دنبال مولف «رساله لب‌اللباب در سیروسلوک اولی‌الالباب» می‌گشت خداوند اسباب آشنایی با مرحوم علامه آیه‌الله حاج‌سیدمحمدحسین حسینی‌طهرانی قدس‌سره را فراهم ساخت  و این بنده او را مصداقی از آیه شریفه «انّک لتلقّی القرآن من لدن حکیم علیم» یافت و تلاش کرد تا طبق ممشای تربیتی‌اش حرکت کند؛ راهبرد ایشان برای طلاب، عمل به روایت «عنوان بصری» و تلاش برای «شوق الی الله» و «ادراک قلبی توحید» بود.

براساس سفارش ایشان به اتقان در تحصیل، کلیه ابواب مغنی‌اللبیب، مطول، حاشیه ملاعبدالله، شرح النظام، مقامات حریری، دلایل الاعجاز، معالم و تفسیر بیضاوی در برنامه تحصیلی قرار گرفت.

از کتاب‌هایی که در دوره تحصیل مقدمات، اثر بسیاری در شیوه تحلیل موضوعات و مطالب ایجاد کرد کتاب «الاسس المنطقیه للاستقراء،‌ تالیف شهید صدر» بود که همراه کتاب «حاشیه ملاعبدالله» مطالعه می‌شد و زمینه‌ساز ورود به فضای «روش‌شناسی» در منطق و روش تحقیق گردید؛ همچنین کتاب «التصویر الفنی فی القرآن، تالیف سیدقطب» و کتاب «فقه‌اللغه، تالیف صبحی صالح» و مجموعه‌ای از کتب زبان‌شناسی که همراه با «مطوّل» مورد بررسی قرار می‌گرفت که سبب ورود به فضای «ترجمه بلاغی» در ادبیات شد.

فقه و اصول با اساتید عظام «حاج‌سیدمحمد سیادت»، «حاج شیخ جواد مروارید»، «حاج شیخ مهدی مروارید» و «حاج سید مهدی نقیبی» سپری شد. (اتمام پایه ده با تمام واحدهای اصلی و جنبی و آزمون‌هایش) و البته با فراز و نشیب حاصل از بیماری میگرن و ازدواج در 25 سالگی (مقارن با فراگیری رسائل مکاسب) و برخی از قسمت‌هایی که خوانده نشده بود بعدها با تدریس بازیابی گردید. آخرین تدریسی که تا تاریخ این مکتوب انجام شده است کتاب القطع رسائل و بخشی از مکاسب محرمه در مدرسه عالی نواب مشهد مقدس بوده است.

در این دوره از تحصیل، رویکرد اصولی شهید صدر در «حلقات» و دیدگاه‌های فقه‌اجتماعی علامه طهرانی قدس‌سره (بالخصوص در نامه نقد و بررسی پیش‌نویس قانو‌ن اساسی و رساله نوین در ابتناء تقویم و تاریخ اسلام بر ماه‌های قمری) تاثیر فراوانی در تحلیل‌های اصولی و فقهی ایجاد کرد و زمینه‌ساز ورود به فضای «نگرش سیستمی به دین» شد.

پیگیری مستمر موضوعات و مسائلی که در حوزه‌های مختلف زندگی، با معارف دین مرتبط می‌شدند سبب شد تا شبکه‌ای از نیازهای معرفتی،‌ حقوقی و فرهنگی در عرصه‌های زندگی جمعی حاصل شود و ماموریت حوزه و طلاب، که استخراج نظر خداوند در پاسخ به آنهاست، عینیت بیشتری پیدا کند. 

تلاش برای آموختن فلسفه، با کتاب «بدایه» در چند جلسه در محضر علامه جعفری رحمه‌الله‌علیه و حاج شیخ عبدالمجید سالم رحمه‌الله‌علیه شروع شد؛ قسمتی از درس‌های آیت‌الله انصاری شیرازی در شرح منظومه، به‌همراه شرح مبسوط شهید مطهری رحمه‌الله‌علیه مباحثه شد و بخشی از جلد اول اسفار و مقدمه قیصری بر فصوص‌الحکم در درس استاد مکرم حجت‌الاسلام حاج شیخ علی رضایی سپری گردید.

بررسی تفصیلی کتاب ارزشمند «اصول فلسفه و روش رئالیسم» با حواشی استاد شهید مطهری رضوان‌الله‌علیه، و «رسائل توحیدیه» و «رساله الولایه» علامه طباطبایی قدس‌سره تاثیر عمیقی در تحلیل و بررسی‌های فلسفی گذاشت.

مطالعه کامل دوره علوم و معارف اسلام از تالیفات علامه طهرانی افاض‌الله‌علینا من برکات نفسه که یک دستگاه فکری معرفتی از مبدء تا معاد است، و مطالعه کتاب شریف «بحرالمعارف، تالیف مولی عبدالصمد همدانی» افق‌هایی را در حقیقت هستی، حیات و معنای زندگی گشود و حاکمیت «توحید» بر کلیه معارف دین را به‌ نمایش گذاشت و ارتباط با لایه‌هایی از قرآن و روایات را فعال کرد.

شرکت در درس خارج آیات عظام: «حاج میرزا علی فلسفی»، «آیت‌الله شربیانی» و «علامه حسینی طهرانی» مرحله سوم تحصیل بود.  

تقریرات هشت سال بحث خارج مکاسب و خارج کفایه، درس آیت‌الله فلسفی نوشته و آزمون داده شد (سال 1417 تا 1425 قمری - 1375 تا 82 و البته این به‌معنی حضور هشت ساله در درس نیست)؛ بحث استدلالی«نماز جمعه» در خدمت آیت‌الله شربیانی و بحث استدلالی «ولایت‌فقیه» در محضر علامه طهرانی گذشت و قسمتی از تقریرات فقه‌القضاء آیت‌الله فاضل لنکرانی نیز مکتوب گردید. 

در این دوره از تحصیل، مقاله کوتاه «فقه و نظام‌سازی،‌ تالیف حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی» تاثیر خاصی ایجاد کرد و مطالعات گسترده‌ای درباره «فلسفه دین» و «تمدن‌سازی» صورت گرفت. همچنین قرار گرفتن هشت ساله در فضای تدریس «معرفت‌شناسی»، «فلسفه اخلاق»، «فلسفه حقوق»، «فلسفه سیاست»، «غرب‌شناسی»، «انسان‌شناسی» که از سلسه دروس اندیشه‌های بنیادین موسسه امام خمینی رحمه‌الله‌علیه بودند، زمینه‌های لمس کاربرد معارف دین را برای پاسخ به نیازهای بشر فراهم ساخت.

کتاب «شرح اصول کافی» ملاصدرا رحمه‌الله‌علیه و تاملات در مورد نحوه جریان وحدت در کثرات و تلاش برای کشف مجاری توحید در قلب و دل و در تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی، اهمیت نقش عرفان در تمدن‌سازی و اهمیت نقش فلسفه‌های مضاف در این مسیر و اهمیت نظریه «وضع الفاظ برای ارواح معانی» را آشکار ساخت و زمینه‌ساز دیدگاه «راهبردی بودن گزاره‌های دین» شد و سبب تلاش برای پردازش یک دستگاه معرفتی برای استخراج موجّه «معانی فرآیندی» از آیات و روایات گردید.

در این دوره از تحصیل، همچنین به طور مستمر به دقیق‌سازی مباحث «روشی» و تبدیل عملکرد ناخودآگاه متخصصین فن،‌ به فرآیندهای قدم‌به‌قدم خودآگاه (به‌طوری که قابل تکرار و آموزش باشند) پرداخته شد؛ بالخصوص در مورد روش تحقیق ، روش تدریس ، روش تحصیل، روش اجتهاد و روش نظریه‌پردازی.

در سال 1417 قمری (1381)، بواسطه انجام یک پروژه تحقیقاتی، کتاب «نگرش سیستمی به دین» و کتاب «نان در اسلام» پدید آمد و ماحصل مباحث مبناشناسانه و روش‌شناسانه برای استنباط در مقیاس کلان و استخراج فرآیندها از گزاره‌های توصیفی و تجویزی، عرضه گردید. این دو کتاب، به‌عنوان پایان‌نامه سطح سه نیز پذیرفته شدند.

از آن سال تا کنون، هر سال کارگاه‌های «نگرش سیستمی به دین، علم دینی و دین تمدن‌ساز» برای اساتید و طلاب برگزار می‌شود. 

در سال 1418 قمری (1382)، بواسطه طراحی برنامه درسی دو رشته تخصصی سطح سه ادبیات عرب و کلام اسلامی در مدرسه علمیه عالی نواب در مشهد مقدس و شرکت در جلسات دفاعیه از این برنامه، سرور ارجمند جناب حجت‌الاسلام حمید محمدی معاون پژوهشی آن‌وقت حوزه علمیه خواهران، تالیف سه کتاب درسی «راهنمای تدریس، راهنمای تحقیق و راهنمای تحصیل» را خواستار شد که برای سال 83 آماده شده و یک سال در برنامه درسی حوزه خواهران تدریس شد و سال بعد بواسطه پیچیدگی در متن، از برنامه درسی حذف گردید.

از آن سال تا کنون، هر سال کارگاه‌های «روش تدریس، روش تحقیق و روش تحصیل» توسط راقم سطور، براساس همان کتاب‌ها برای اساتید و طلاب برگزار می‌شود.

انجام وظیفه مستمر تبلیغی در ایام محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و ایام فاطمیه، سبب تولید مباحث «منطق امام حسین علیه‌السلام» ، «شاخص‌های دینداری در دنیای معاصر» ، «قرآن شناسی» ، «شاخص‌های حیات طیبه» ، «فرهنگ زن مسلمان» ، «راهبردهای امربمعروف و نهی از منکر» ، «مقتل‌شناسی» ، «نظام فکری فرد مسلمان» و «مدل حکومت در اسلام» گردید.

در سال 1420 قمری(1384) بواسطه برگزاری کارگاه آموزشی «مدل‌ تفکر و تصمیم‌سازی» برای جمعی از پزشکان اعضاء هیئت علمی که قصد تشکیل کانون تفکر دانشگاه پزشکی مشهد مقدس را داشتند، کتاب آموزشی و کارگاهی «کانون تفکر و مدل‌های تصمیم‌سازی» پدید آمد.

سال 1421 قمری(1385) بطور متمرکز به طراحی و تولید سایت سه زبانه «علوم و معارف اسلام» حاوی مجموعه تمام متن از تالیفات علامه طهرانی رضوان الله علیه، سپری شد و مجموعه الکترونیکی این آثار نیز عرضه گردید. (www.maarefislam.ir) این مجموعه تالیفات،‌ یک نظام فکری توحیدمحور در کلیه معارف است.

همچنین طراحی و تولید سایت «مکتوبات خطی علامه طهرانی قدس‌سره» که حاوی بیش از پنج‌ هزار صفحه دست‌خط ایشان بود انجام و بارگذاری گردید (www.maarefislam.net). این مجموعه یک گنجینه نفیس از طرائف‌الحکم است که در حیطه‌های مختلف علوم اسلامی عرضه شده است. نرم‌افزار مدیریت تولید محتوای موضوعی این آثار (CMS) نیز طراحی و تولید شد تا جستجوی موضوعی و هوشمند در این مجموعه در آینده قابل بهره‌برداری شود.

از سال 1422 قمری (1386)با همراهی و همت اِخوان فی الله حجج اسلام حاج شیخ مسعود حاج‌ابراهیمی و شیخ مهدی زردوزنیا و حاج سیدمحسن دعایی، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد (NGO) تاسیس گردید و کلیه فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی و فرهنگی تبلیغی، متمرکز در این موسسه شد.

چشم انداز، برنامه راهبردی، و برنامه ده‌ساله موسسه تدوین گردید، تلاش شد تا باورها،‌ارزش‌ها، سیاست‌ها و روش‌های موسسه، دقیق‌سازی شود و برنامه تلاش علمی در زندگی قرار گیرد. (تفصیل این موارد در سایت موسسه در دسترس است.) از آن سال تا کنون به عنوان معاونت برنامه‌ریزی و تحقیقات موسسه،‌ خدمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

برای ارتقاء موسسه، به مرکز تحقیقات راهبردی علوم و معارف اسلام، مدرک رسمی سطح چهار حوزه را مطالبه کردند؛ که پس از گذراندن آزمون جامع حاوی کتاب‌های «اصول‌الفقه المقارن للسیدالحکیم، القواعدالفقهیه للایروانی، فقه‌القرآن للفاضل‌المقداد و مدخلی بر علم فقه»، پایان‌نامه سطح چهار با عنوان «الگوریتم اجتهاد، روش‌شناسی نظریه‌پردازی فقهی» رقم خورد.

در سال 1423 قمری (1387) خداوند امانتش به نام فاطمه را که ده سال در این دنیا همراه کرده بود، پس گرفت و رفتنش سبب شد تا کتاب «مُسَکِّنُ الفُواد» تالیف شهید ثانی، توسط راقم سطور ترجمه‌ و با نام «آرام‌بخش دل‌ها در مصیبت و بلاها» منتشر شود به‌امید اینکه قلوب داغ‌دیده را مرهمی از الطاف اهل‌‌بیت علیهم‌السلام باشد.



در طول این سال‌ها، به‌حول و قوه الهی و الطاف ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه و نَفَس اولیاء، موارد زیر طراحی و به اندازه صفحاتی مختصر اما راهبردی تولید شده‌ و در سایت موسسه مطالعات راهبردی به تدریج قابل دسترس است:(www.isin.ir)

  1. پارادایم شبکه‌ای (بسته مبانی نظری برای هرگونه نظریه‌پردازی دینی)
  2. مدل نظریه‌پردازی و تولید علم
  3. رویکردهای تحقیقاتی و رویکرد شبکه‌ای (مباحثی در فلسفه علم و روش‌شناسی)
  4. روش تحقیق مدل‌سازانه (ابزار تولید مدل‌های دینی)
  5. روش تفکر شبکه‌ای (ابزار روش تحقیقی)
  6. حکمت و عرفان تمدن‌ساز
  7. چهارگانة حکمت صدرایی، عرفان شیعی، اخلاق مَلِکی، فقه جواهری
  8. هستی شبکه‌ای (مبنای هستی‌شناسانه اسلام)
  9. انسان شبکه‌ای (مبنای انسان‌شناسانه اسلام)
  10.  بسته معرفت‌شناسانه مبتنی بر دیدگاه حکماء اسلام
  11. علم شبکه‌ای (مبنای علم‌شناسانه اسلام)
  12. عدل شبکه‌ای (مبنای ارزش‌شناسانه اسلام)
  13. تمدن شبکه‌ای (نقشه تمدنی، فرآیندهای تمدنی، شاخص مرکزی تعالی تمدنی)
  14. فلسفه‌های مضاف (ابزار تمدن‌سازی – با تاکید بر چگونگی تولید فلسفه‌های مضاف)
  15. بسته فلسفه‌های مضاف با رویکرد کاربردی (فلسفه اخلاق، حقوق، سیاست، ...)
  16. آینده‌پژوهی اسلام
  17. آرمان‌شهر اسلام (چیستی و چگونگی)
  18. مدل علم دینی (استنباط فرآیندی) + بررسی تطبیقی مدل‌های ارائه شده
  19. نقد دیدگاه آیت‌الله جوادی در مورد علم دینی
  20. دین سیستمی (مبنای دین‌شناسانه1)
  21. دین راهبردی (مبنای دین‌شناسانه2)
  22. منطق فهم دین و الگوریتم اجتهاد
  23. اجتهاد سیستمی
  24. شبکه مبانی اجتهادی در عملیات استنباط
  25. بسته مبنایی «تفسیر متن» (زیرساخت استنباط در گزاره‌های دینی)
  26. حوزه تمدن‌ساز (چیستی و چرایی)
  27. فقه تمدنی (مبنای فقاهتی تمدن‌سازی اسلامی)
  28. ابواب فقه تمدنی
  29. ایده بازتعریف باب‌بندی جوامع حدیثی (با رویکرد تمدنی)
  30. برنامه تحول در حوزه‌ها (چگونگی حوزه تمدنی)
  31. روش تحصیل اثربخش در حوزه‌ها
  32. روش تدریس اثربخش در حوزه‌ها (مدل آموزش پنج بُعدی)
  33.  مدل برنامه‌ریزی راهبردی و لایه‌های برنامه‌ای در تدوین اسناد بالادستی
  34. فرمول کارآمدی
  35. نقشه اسماءالله و معادل‌سازی تمدنی
  36.  شاخص مرکزیِ «توحید» (چیستی و چگونگی تحقق)
  37. شاخص‌های عملیاتی «عبودیت» و «تقوی»
  38. عرفان شیعی فقاهتی
  39. بازتعریف وحدت وجود براساس عرفان شیعی
  40. مکتب عرفانی معرفت‌نفسی
  41. توحید اجتماعی تمدنی
  42. مدل موضوع‌شناسی فقهی در مقیاس تمدنی
  43. نقشه عرصه‌های پیشرفت و توسعه
  44. مدل حقوق بشر با اقتباس از نگرش اسلام
  45. شبکه مسائل فرهنگ
  46. نقطه شروع مهندسی فرهنگی
  47. مدل مدیریت فرهنگی
  48. عناصر ده‌گانه فرهنگ
  49. سبک زندگی (چگونگی تولید)
  50. مدل طبقه‌بندی علوم با اقتباس از نگرش اسلام
  51. علوم انسانی اسلامی (مدل معرفتی و مدل عملیاتی)
  52. درسنامه شبکه مسائل علوم انسانی برای حوزه‌ها
  53. شاخص‌های انسان سالم (بررسی تطبیقی دیدگاه‌های روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه با دیدگاه اسلام)
  54. مدل‌ نیازهای انسان (بررسی تطبیقی دیدگاه‌های روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه با دیدگاه اسلام)
  55. مدل آزادی با اقتباس از نگرش اسلام
  56. معنای زندگی (بررسی تطبیقی دیدگاه‌های روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه با دیدگاه اسلام)
  57. الگوی اسلامی پیشرفت (نقشه عملیاتی و محتوای مفهومی و برنامه‌ای)
  58. برنامه و نتایج دوره تربیت محقق طراح سیستم‌های دینی
  59. شاخص‌های محقق تمدن‌ساز
  60. تبلیغ تمدن‌ساز
  61. برنامه، نتایج و فرآیند کارگاه‌های نگرشی دیگر (نگرش سیستمی به مفاهیم اصلی دین)
  62. تک‌تک عناوین کارگاه‌های نگرشی دیگر (نگرشی دیگر به زیارت، مهدویت، حجاب، ...)
  63. حوزه بیست سال آینده
  64. پروتکل تحصیلی فقه کاربردی، اصول کاربردی و فلسفه کاربردی در سطوح عالی (کاربرد برای فرآیندسازی در مقیاس تمدنی)
  65. ایدة بسته کنترل کیفیت با اقتباس از نگرش اسلام
  66. مدل تصمیم‌سازی شبکه‌ای
  67. مدل رسانه اثربخش (مدل سه فرآیندی)
  68. فرآیند منضبط‌کردن و دقیق‌سازی عرف در استنباطات فقهی
  69. راهبرد اخلاق پزشکی با اقتباس از نگرش اسلام (با بررسی تطبیقی)
  70. ضرورت حیاتی و چگونگی رویکردهای تطبیقی در مطالعات دینی
  71. مدل سطوح فهم و ادراک (و تاثیر آنها در آموزش و تحقیق)
  72. شاخص‌های ده‌گانه خلاقیت با اقتباس از نگرش اسلام (با بررسی تطبیقی)
  73. زیرساخت‌های مدل تامین اجتماعی با اقتباس از نگرش اسلام (با بررسی تطبیقی)
  74. فرآیند تولید شاخص‌ها برای مدل‌سازی دینی
  75. مدل توسعه معرفت (برنامه‌ریزی استراتژیک برای زندگی فردی)
  76. فرمولاسیون نوشابه رضوی
  77. چرخه از دانه تا خانه در نان (با اقتباس از نگرش اسلام)
  78. برنامه راهبردی حکمت و عرفان برای بیست سال آینده
  79. نقاط تکمیل محتوای علم اصول فقه برای تولید تمدنی
  80. ایده توضیح المسائل تمدنی
  81. سیستم بهداشتی اسلام
  82. پروتکل خانواده موفق با اقتباس از نگرش اسلام (ایزوی خانواده)
  83. مهارت‌های زندگی با اقتباس از نگرش اسلام
  84. امربمعروف و نهی‌از منکر = سیستم کنترل کیفیت اجتماعی
  85. حجاب و مدیریت احساس
  86. ضرورت زبان‌شناسی برای طلاب حوزه
  87. ترجمه بلاغی (چیستی چرایی و چگونگی)
  88. ضرورت الگوریتم‌سازی و رویکردالگوریتمی در تحقیقات دینی
  89. تفاوت روشی اخلاق و عرفان در تربیت
  90. حوزه مهارت‌محور (شاخص‌های ارزیابی مهارتی در حوزه‌ها)
  91. مدل توسعه مهارت‌محور
  92. مدل نیازمحور در کتب معارف دانشگاه‌ها (با رویکرد موضوع‌شناسانه و سیستمی در مقیاس تمدنی)
  93. کدهای اخلاق حرفه‌ای با اقتباس از نگرش اسلام
  94. هویت کانون تفکر و چگونگی فعال‌سازی و رشد آن
  95. کاربرد منطق فازی در تحلیل گزاره‌های دین (با پیاده‌سازی بر مفهوم تقوی)
  96. مدل آموزش اخلاق در حوزه‌ها
  97. جوان مسلمان و معیارهای تصمیم‌گیری در دنیای معاصر (دین‌داری در دنیای معاصر)
  98. مدل مشارکت حداکثری در تصمیم‌سازی حکومتی (مدل دموکراسی اصناف)
  99. مدل آمایش سرزمین با اقتباس از نگرش اسلام
  100. گزارش محتوایی و راهبردی از دروه‌های ضیافت اندیشه اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها
  101. نظریه «روح معنا» نقطه عزیمت برای فرآیندسازی در مقیاس تمدنی
  102. شبکه علوم حوزوی با رویکرد تمدنی و مهارتی
  103. ایده شکل‌گیری قطب علمی «علم دینی»
  104. ایده شکل‌گیری قطب علمی «عرفان شیعی»
  105. روش‌شناسی اصولیین در تحلیل مسائل و موضوعات
  106. روش‌شناسی استنباط فقهاء (بررسی تطبیقی)
  107. روش تحقیق مبتنی بر فلسفه (چگونگی انتزاع روش‌شناسی از فلسفه)
  108. الگوریتم تولید تعریف در منطق (رویکرد تولید تعاریف سیستمی)
  109. برنامه تکمیل علم منطق با مباحث روش‌شناسی و مدل‌سازی
  110. چگونگی جمع دلالی در رویکرد سیستمی به گزاره‌های دین
  111. مقبوله عمربن حنظله یا مدل تصمیم‌سازی و مدیریت بحران‌های معرفتی
  112. ولایت فقیه = مدل حکومت اسلام (با تبیین سازه‌های حاکمیتی)
  113. ولایت فقیه در دیدگاه علامه آیت‌الله حسینی طهرانی قدس‌سره
  114. منظومه فکری علامه آیت‌الله حسینی طهرانی قدس‌سره
  115. دیدگاه‌های سیاسی علامه آیت‌الله حسینی طهرانی قدس‌سره
  116. روش تربیتی علامه آیت‌الله حسینی طهرانی قدس‌سره
  117. سبک زندگی زن مسلمان
  118. ضرورت اتحاد تقویم و تاریخ، پرچم و پول و مرزها در جهان اسلام
  119. نقشه ظهور (رویکرد سیستمی به حوادث قبل از ظهور)
  120. چگونگی انتظار فعال در عصر غیبت
  121. قرآن‌شناسی از دید یک کتاب‌شناس
  122. مدلی برای احیاء نسخ خطی
  123. ترجمه بلاغی و تفسیری نماز و تاثیر آن در حضور قلب
  124. چگونگی تحلیل ادبی آیات قرآن برای تولید سناریوهای تصویری
  125. اهمیت کتاب «النفحات الرحمانیه» بانو امین اصفهانی (بحث شهودهای عرفانی)
  126. روش الگوریتمی تحلیل و تفسیر آیات و روایات
  127. حج و عمره اثربخش (برنامه و فرآیندهای معرفتی و عملیاتی سفر حج و عمره) + زیارت فعال
  128.  منطق امام حسین علیه‌السلام (تحلیل شبکه‌ای)
  129.  نقد نظریه اندیشه مدون آیت‌الله هادوی (نیازمندی‌های تکمیلی نظریه)
  130. بازتعریف مکاسب محرمه شیخ انصاری با رویکرد تمدنی
  131. بسته فشرده الله‌شناسی،‌ امام‌شناسی، معادشناسی، قرآن‌شناسی، ولایت‌فقیه‌شناسی، عرفان‌شناسی (از دیدگاه علامه طهرانی قدس‌سره)
  132. گزارش از پنج هزار صفحه مکتوبات خطی علامه طهرانی قدس‌سره
  133. برنامه رشته تخصصی ادبیات عرب در حوزه (برای سطح سه و چهار)
  134. برنامه رشته تخصصی کلام اسلامی (سطح سه)
  135. پروتکل تحصیلی درس خارج
  136. برنامه رشته حکمت و عرفان شیعی (برای سطح سه و چهار)
  137. بازخوانی هویت فلسفه و عرفان (فلسفة فلسفه و فلسفة عرفان)
  138. روش‌شناسی فلسفه و عرفان (با تاکید بر کشف پارادایم‌ها و رویکردها و کشف الگوریتم‌های فکری)
  139. توصیف و تبیین شاخص‌های فلسفه و عرفان مطلوب
  140. استخراج و طراحی سیستم هستی‌شناسانه اسلام (هرم هستی، نقطه مختصات انسان، معادلات حرکت انسان در شبکه هستی)
  141. ایده جدول‌های تطبیقی میان قرائت‌های مختلف فلسفی عرفانی در اسلام و در جهان (به هدف ایجاد توانایی فضای تحقیق و قضاوت عند البلوغ)
  142. ارائه محتوایی سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام (که به‌صورت دو واحد آموزشی طراحی شده است)

کلیه موارد فوق، ویرایش یک بوده و نقصان‌های بسیار دارند که امید است با ابزار نقد متخصصین، اصلاح و تکمیل شوند.



برنامه دو دهه‌ آتی، اگر مشیّت الهی تعلق بگیرد، عبور از روش‌ها و تمرکز بر استخراج قطره‌‌هایی از دریای قرآن و علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام، در قالب فعالیت‌های زیر است: 

  1. ترجمه بلاغی قرآن،‌ نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان
  2. شرح و حاشیه بر تفسیر المیزان (به هدف شفاف‌سازی معانی فرآیندی)
  3. اعتباریابی و باب‌بندی احادیث براساس ابواب تمدنی
  4. تکمیل درسنامه «عرفان شیعی فقاهتی» و فعال‌سازی رشته حکمت و عرفان شیعی
  5. تکمیل درسنامه «حوزه و تمدن‌سازی»
  6. ویرایش دوم الگوی اسلامی پیشرفت
  7. شبیه‌سازی توضیح‌المسائل تمدنی (مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلام)
  8. فعال‌سازی رشته تخصصی فقه تمدنی
  9. تولید جداول تطبیقی نظام معرفتی، قانونی و فرهنگی اسلام با دیگر ادیان
  10. تالیف کتاب «علوم قلبی»
  11. طراحی سیستم تامین اجتماعی اسلام
  12. تدوین کتاب «آرمان‌شهر اسلام»

این بنده، نیم‌نَفَس‌هایی را که در زندگی می‌کشد، مرهون الطاف آستان ملائک‌پاسبان حضرت رضا علیه‌‌السلام است که بر قلب ولیّ‌اش علامه‌آیه‌الله حاج‌سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدس‌سره جاری ساخت.

قال الصادق علیه‌السلام: 

إنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلاً فِی‌ نَفْسِکَ حَقِیقَهَْْ الْعُبُودِیَّةِ ، وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ ، وَاسْتَفْهِم، اللَهُ یُفْهِمُکَ. (بحارالانوار، ج1 ص225)

«فعال‌کردن احساس بندگی خداوند» کلید دست‌یابی به آگاهی‌های جامع است.

والحمدلله رب العالمین

25 شوال 1435 قمری

شیخ عبدالحمید واسطی








 کتابخانه همراه (1) از آثار و تألیفات مقام معظم رهبری (دام ظله)
کتابخانه همراه (1) از آثار و تألیفات مقام معظم رهبری (دام ظله)
40000
خرید پستی
 کتاب ماه نو - شمارۀ 9، رمضان المبارک
کتاب ماه نو - شمارۀ 9، رمضان المبارک
20000
خرید پستی
 کتاب خداوند در آینه عقل و عشق
کتاب خداوند در آینه عقل و عشق
100000
خرید پستی
 بایسته‌های بهداشت عمومی از منظر طب سنتی و وحیانی - DVD
بایسته‌های بهداشت عمومی از منظر طب سنتی و وحیانی - DVD
200000
خرید پستی
 کتاب چهل جرعه سجود
کتاب چهل جرعه سجود
38000
خرید پستی
 کتاب نگرشی دیگر به رزق حلال به زبان ساده
کتاب نگرشی دیگر به رزق حلال به زبان ساده
75000
خرید پستی
 کتاب آن حسین علیه‌السلام
کتاب آن حسین علیه‌السلام
30000
خرید پستی
 مجله پرتویی از نورمجرّد
مجله پرتویی از نورمجرّد
30000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور مجرّد - DVD
نور مجرّد - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام درس مکاسب - DVD
درس مکاسب - DVD
130000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نشست‌های تخصصی مؤسسه مطالعات راهبردی - DVD
نشست‌های تخصصی مؤسسه مطالعات راهبردی - DVD
110000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کارگاه آموزشی الگوریتم - DVD
کارگاه آموزشی الگوریتم - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کارگاه آموزشی آینده‌پژوهی - DVD
کارگاه آموزشی آینده‌پژوهی - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام روش تحصیل مهارت‌محور - DVD
روش تحصیل مهارت‌محور - DVD
80000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کارگاه آموزشی روش تفکر - DVD
کارگاه آموزشی روش تفکر - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام آینده پژوهی - DVD
آینده پژوهی - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شبکه اهداف دین از قرآن - 2 - DVD
شبکه اهداف دین از قرآن - 2 - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شبکه اهداف دین از قرآن - 1 - DVD
شبکه اهداف دین از قرآن - 1 - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام سیستم رفاه و تأمین اجتماعی - DVD
سیستم رفاه و تأمین اجتماعی - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شبکه اهداف دین - DVD
شبکه اهداف دین - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام طراحی سیستم بهداشتی اسلام - DVD
طراحی سیستم بهداشتی اسلام - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام اتونومی در اسلام - DVD
اتونومی در اسلام - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام طراحی شبکه مسائل سیستم بهداشتی - DVD
طراحی شبکه مسائل سیستم بهداشتی - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام فرآیند مسأله شناسی و تحلیل مسأله در روش تحقیق - DVD
فرآیند مسأله شناسی و تحلیل مسأله در روش تحقیق - DVD
80000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام بررسی پارادایم و دستگاههای فکری در علوم انسانی - DVD
بررسی پارادایم و دستگاههای فکری در علوم انسانی - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام دوره تربیت محقق - تعریف و روش‌های تحقیق - DVD
دوره تربیت محقق - تعریف و روش‌های تحقیق - DVD
80000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام دوره تربیت محقق - هویت شناسی، روش شناسی - DVD
دوره تربیت محقق - هویت شناسی، روش شناسی - DVD
80000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام دوره تربیت محقق - کنترل جمعیت - DVD
دوره تربیت محقق - کنترل جمعیت - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام دوره تربیت محقق - حوزه علمیه تمدن ساز - DVD
دوره تربیت محقق - حوزه علمیه تمدن ساز - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام دوره تربیت محقق (هویت شناسی تحقیق) - DVD
دوره تربیت محقق (هویت شناسی تحقیق) - DVD
80000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مسیر و نقشۀ حرکت در دوره  - DVD
مسیر و نقشۀ حرکت در دوره - DVD
40000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کتاب کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به قرآن
کتاب کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به قرآن
85000
خرید پستی
 فصل‌نامه تخصصی مؤسسه مطالعات، شمارۀ 8 - جمعیت
فصل‌نامه تخصصی مؤسسه مطالعات، شمارۀ 8 - جمعیت
70000
خرید پستی
 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به جمعیت
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به جمعیت
95000
خرید پستی
 کتاب عشق مجازی در آینۀ شریعت، حکمت و معرفت
کتاب عشق مجازی در آینۀ شریعت، حکمت و معرفت
90000
خرید پستی
 کتاب زلال عترت در بیکرانه قرآن
کتاب زلال عترت در بیکرانه قرآن
48000
خرید پستی



موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کتاب صرف کاربردی جلد دوم
کتاب صرف کاربردی جلد دوم
240000
خرید پستی
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کتاب صرف کاربردی جلد اول
کتاب صرف کاربردی جلد اول
210000
خرید پستی
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کتاب صد نکته از هزاران
کتاب صد نکته از هزاران
90000
خرید پستی
 اجرای کارگاههای نگرشی دیگر - DVD
اجرای کارگاههای نگرشی دیگر - DVD
110000
خرید پستی
 پاسخ به روش شناسی حکمت متعالیه - DVD
پاسخ به روش شناسی حکمت متعالیه - DVD
40000
خرید پستی
 کتاب اسوه کامل Ebook
کتاب اسوه کامل Ebook
خرید پستی
 فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شماره 6 و 7
فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شماره 6 و 7
80000
خرید پستی
 کتاب زنی به نام زینب (علیهماالسلام)
کتاب زنی به نام زینب (علیهماالسلام)
30000
خرید پستی
 کتاب کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به ولایت فقیه
کتاب کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به ولایت فقیه
75000
خرید پستی
 کتاب دیدار با خدا
کتاب دیدار با خدا
47000
خرید پستی
 کتاب اسوه کامل
کتاب اسوه کامل
160000
خرید پستی
 کتاب روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی
کتاب روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی
48000
خرید پستی
 کتاب درس نامه رزق حلال
کتاب درس نامه رزق حلال
75000
خرید پستی
 کتاب رزق حلال و اخلاق اداری در محیط کار
کتاب رزق حلال و اخلاق اداری در محیط کار
27000
خرید پستی
 کتاب راهنمای تحقیق به زبان ساده
کتاب راهنمای تحقیق به زبان ساده
50000
خرید پستی
 کتاب بانوی کمال
کتاب بانوی کمال
50000
خرید پستی
 کتاب باران(همراه با رنگ آمیزی)
کتاب باران(همراه با رنگ آمیزی)
10000
خرید پستی
 کتاب باران
کتاب باران
15000
خرید پستی
 کتاب بیائید اینگونه قرآن بخوانیم
کتاب بیائید اینگونه قرآن بخوانیم
40000
خرید پستی
 کتاب کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به حجاب به زبان ساده
کتاب کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به حجاب به زبان ساده
30000
خرید پستی
 کتاب کارگاه آموزشی تربیت مدرس برای کارگاههای نگرشی دیگر
کتاب کارگاه آموزشی تربیت مدرس برای کارگاههای نگرشی دیگر
45000
خرید پستی
 کتاب راهنمای تنظیم وقف نامه
کتاب راهنمای تنظیم وقف نامه
30000
خرید پستی
 کتاب حجاب و مدیریت احساس
کتاب حجاب و مدیریت احساس
25000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی الگوریتم ترجمه و اعراب گذاری - DVD
کارگاه آموزشی الگوریتم ترجمه و اعراب گذاری - DVD
40000
خرید پستی
 مبانی عرفان شیعی - DVD
مبانی عرفان شیعی - DVD
40000
خرید پستی
 دوره آموزشی نجوم - DVD
دوره آموزشی نجوم - DVD
80000
خرید پستی
 روش طراحی کارگاههای آموزشی - DVD
روش طراحی کارگاههای آموزشی - DVD
40000
خرید پستی
 الگوریتم تعریف - DVD
الگوریتم تعریف - DVD
110000
خرید پستی
 فرآیند تمدن سازی - DVD
فرآیند تمدن سازی - DVD
80000
خرید پستی
 نقشه نیازهای انسانی - DVD
نقشه نیازهای انسانی - DVD
40000
خرید پستی
 نقشه راه موضوعات و مسائل تمدن ساز - DVD
نقشه راه موضوعات و مسائل تمدن ساز - DVD
130000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام طبقه بندی علوم اسلامی -DVD
طبقه بندی علوم اسلامی -DVD
110000
خرید پستی
 کتاب آرام بخش دلها
کتاب آرام بخش دلها
40000
خرید پستی
 کتاب راهنمای تدریس
کتاب راهنمای تدریس
100000
خرید پستی
 کتاب راهنمای تحقیق
کتاب راهنمای تحقیق
75000
خرید پستی
 کتاب راهنمای تحصیل
کتاب راهنمای تحصیل
120000
خرید پستی




 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به وقف
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به وقف
20000
خرید پستی
 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به مصیبت و بلا
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به مصیبت و بلا
30000
خرید پستی
 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به حجاب
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به حجاب
40000
خرید پستی
 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به کسب روزی حلال و درآمدزائی دینی
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به کسب روزی حلال و درآمدزائی دینی
75000
خرید پستی
 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به زیارت
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به زیارت
30000
خرید پستی
 کتاب نان در اسلام
کتاب نان در اسلام
65000
خرید پستی
 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به امر به معروف و نهی از منکر
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به امر به معروف و نهی از منکر
65000
خرید پستی
 کتاب توسل ، آری یا نه
کتاب توسل ، آری یا نه
17000
خرید پستی
 کتاب کارگاه نگرشی دیگر به مهدویت
کتاب کارگاه نگرشی دیگر به مهدویت
40000
خرید پستی
 کتاب نگرش سیستمی به دین
کتاب نگرش سیستمی به دین
116000
خرید پستی
مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام کتاب چهل جرعه امید
کتاب چهل جرعه امید
29000
خرید پستی
 کتاب چهل جرعه معرفت
کتاب چهل جرعه معرفت
29000
خرید پستی
 کتاب چهل جرعه نور
کتاب چهل جرعه نور
29000
خرید پستی
 کتاب چهل چراغ جمال
کتاب چهل چراغ جمال
29000
خرید پستی
 کتاب چهل جرعه علم
کتاب چهل جرعه علم
29000
خرید پستی
 کتاب چهل جلوه حضور
کتاب چهل جلوه حضور
29000
خرید پستی
 نقشه راه موضوعات و مسائل تمدن‌ساز - DVD
نقشه راه موضوعات و مسائل تمدن‌ساز - DVD
40000
خرید پستی
 سلسله نشست های علمی کلام اسلامی - DVD
سلسله نشست های علمی کلام اسلامی - DVD
40000
خرید پستی
 سلسله نشست های امام شناسی - DVD
سلسله نشست های امام شناسی - DVD
130000
خرید پستی
 همایش حوزه علمیه، آینده نگری، آینده نگاری - DVD
همایش حوزه علمیه، آینده نگری، آینده نگاری - DVD
110000
خرید پستی
 سلسله جلسات نقد و نظر پیرامون فلسفه و عرفان - DVD
سلسله جلسات نقد و نظر پیرامون فلسفه و عرفان - DVD
110000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی مبانی عرفان شیعی - DVD
کارگاه آموزشی مبانی عرفان شیعی - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به وهابیت - DVD
کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به وهابیت - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به حجاب - DVD
کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به حجاب - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی تربیت مدرس کارگاه نگرشی دیگر به وقف - DVD
کارگاه آموزشی تربیت مدرس کارگاه نگرشی دیگر به وقف - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی فلسفه و اخلاق - DVD
کارگاه آموزشی فلسفه و اخلاق - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی توسعه معرفت - DVD
کارگاه آموزشی توسعه معرفت - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی نگرش سیستمی به دین - DVD
کارگاه آموزشی نگرش سیستمی به دین - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی روش تحصیل مهارت محور - DVD
کارگاه آموزشی روش تحصیل مهارت محور - DVD
130000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی روش تدریس اثر بخش - DVD
کارگاه آموزشی روش تدریس اثر بخش - DVD
80000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی روش تحقیق شبکه ای - DVD
کارگاه آموزشی روش تحقیق شبکه ای - DVD
40000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی تربیت مدرس برای کارگاه­های نگرشی دیگر - DVD
کارگاه آموزشی تربیت مدرس برای کارگاه­های نگرشی دیگر - DVD
80000
خرید پستی
 کارگاه آموزشی الگوی توسعه براساس نگرش اسلام - DVD
کارگاه آموزشی الگوی توسعه براساس نگرش اسلام - DVD
80000
خرید پستی





حس و عقل

شما فرمودید باید از حسگروی به عقل گروی حرکت کرد ولی دائما بر روی حس تاکید دارید . این یک تناقض نیست ؟
نفوذ اولیه و دروازه اولیه ما آدم ها حس می باشد . ما از این حس باید فرد را به عقلانیت ببریم نه اینکه از حس صرف نظر کنیم . حس باید فعال شود که رو به سوی عقلانیت بردارد .

ولایت فقیه از دیدگاه مرحوم علامه طهرانی

ولایت فقیه از دیدگاه مرحوم علامه طهرانی

مرحوم علامه حسینی طهرانی فرموده بودند که من مقام معظم رهبری را ولی فقیه میدانم و ما بر همین اساس خود را ملزم به پیگیری مطالبات ایشان میدانیم . یعنی این پیگیری مطالبات بر اساس یک باور است .

نفی تقلید از غرب و گفتمان سازی

نفی تقلید از غرب و گفتمان سازی

الزامات نفی تقلید از غرب و گفتمان سازی از نظر شما چیست ؟ یعنی چه کنیم این خط رویکرد تقلیدی در سبک زندگی که رسانه ها در خط مقدم آن هستند بشکند ؟

هویت سبک زندگی و فرهنگ

هویت سبک زندگی و فرهنگ

فرهنگ یعنی طرز زندگی جمعی و جوهره فرهنگ طرز رفتار است و سبک زندگی همان سیستم رفتاری می باشد .

تفکر شبکه ای

تفکر شبکه ای

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی پیرامون « شیوه تصمیم گیری در رفتار ها و انتخاب ها ».

تمدن سازی دینی

تمدن سازی دینی

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی پیرامون « چگونگی تبدیل ایده به محصول »

هویت استراتژیک دین

هویت استراتژیک دین

ما در عالمی قرار داریم که داری پنج خصوصیت زیر می باشد :
انسان محوری ، تجربه گروی ، حس گروی ، رسانه محوری ، کمیت محوری .
که نقطه مقابل این خصوصیات : خدا محوری ، عقل گروی ، قلب گروی ، تفکر محوری ، کیفیت محوری می باشد .

نظام ارتباطی میان عناصر فرهنگ

نظام ارتباطی میان عناصر فرهنگ

باور ها ارزش ها را شکل میدهد و سپس ارزش ها در رفتار های نخبگان و گروه های مرجع فعال میشود و تبدیل به هنجار می شود و هنجار به قانون تبدیل می شود و قانون ساختار را می سازد و ساختار ها فضا تولید می کنند و فضا ها ابزار و محصولات ایجاد میکنند و سپس نماد ها تولید می شود و در آخر تمایلات ایجاد می شود .

شبکه سازی از آیات

شبکه سازی از آیات

مکانیزمی که برای استنباط احکام از واجب و حرام پیاده میشود عینا اون مکانیزم با همون ادله در مستحبات و مکروه که هیچ در گزاره های ارشادی هم جاری است .

وظایف حوزه

وظایف حوزه

حوزه موظف به تولید منطق و راهبرد به طور دقیق است نه صرفا باور و ارزش.
حوزه موظف است باور و ارزش های استخراج شده را به راهبرد دینی تبدیل بکند و در اختیار متخصص اجرایی قرار بدهد.




سایت موسسه :

                  ماموریت موسسه

طراحی ساختارها و فرآیندهای تمدنی

براساس نگرش، قانون و فرهنگ اسلام


 
مفاهیم   شبکه هستی - انسان شبکه‌ای  -  معادلات حرکت  حکمت و عرفان  -    ...
مبانی   هستی شناسانه - معرفت شناسانه  -  انسان شناسانه -  دین شناسانه - ...
روش ها
پارادایم شبکه‌ای - رویکرد سیستمی - روش مدل‌سازی - اجتهاد سیستمی - ..
نقشه مسائل   نقشه اسماء الله - طبقه بندی علوم - نقشه سازه‌های تمدنی - آرمان شهر - ..
نقشه راه   مدل نیازها شبکه مسائل علوم انسانی - ابواب فقه تمدنی - تصمیم‌سازی - ..
     
برنامه های تحقیقاتی   مدل نظریه‌پردازی فقه تمدنی - الگوی پیشرفت و توسعه -  ...
برنامه های آموزشی   تربیت محقق - تربیت مدرس حوزویکارگاه های نگرشی دیگر ...
برنامه های فرهنگی   مهندسی فرهنگی- مدل تبلیغ - سبک زندگی - رسانه اثربخش...