نور مجرد علامه طهرانی نورمجرد


 | گزارش کامل سخنان ارائه شده در همایش حضرت علامه طهرانی به زودی منتشر خواهد شد ... |


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بیستمین سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی(ره)، از علما و بزرگان برجسته علم عرفان، شب گذشته با حضور جمع بسیاری از طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد مقدس در تالار نور این شهر برگزار شد.

 
در این مراسم که پیام فرزند آیت الله سید محمد حسین تهرانی توسط یکی از اعضای بیت ایشان قرائت شد، حجج اسلام محسن سعیدیان، علی رضایی تهرانی، مهدی زمانی و محمد حسن وکیلی از شاگردان و عبدالحمید واسطی دبیرعلمی همایش، سخنرانی کردند.



سایت نور مجرد دانشنامه تخصصی آثار و احوال علامه آیت الله حسینی طهرانی افتتاح شد


www.nooremojarrad.ir






علامه می گفتند«باید از فرامین آیت الله خامنه ای اطاعت کنم»
حجت الاسلام سعیدیان ضمن بیان خاطراتی از دوران زندگانی مرحوم علامه طهرانی، گفت: مرحوم علامه سید محمد حسین طهرانی در ادب و تواضع بی نظیر بودند.

 

وی ادامه داد: ادب و تواضع ایشان نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار بود و ایشان فرمودند «من ایشان را ولی فقیه می می دانم؛ از ایشان باید اطاعت کنم، اگر ایشان بفرمایند درِ منزل را ببند می بندم اگر بگویند از مشهد برو می روم، باید رهبر انقلاب را تأیید کرد».

 

این شاگرد علامه تهرانی سپس با بیان این که ادب و تواضع ایشان نسبت به ائمه اطهار بسیار بسیار زیاد بود، ابراز داشت: ایشان نسبت به ساحت مقدس ائمه اطهار بسیار متواضع و با ادب بودند و همواره به ائمه معصومین احترام می گذاشتند.

 

رهبر انقلاب برای علامه تهرانی 12 مقام و ویژگی برشمرده اند
در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام رضایی تهرانی به تبیین موضوع «نوآوری های علامه در حکمت و عرفان» پرداخت و در خصوص ویژگی های این عالم فرزانه گفت: علامه تهرانی عارفی کامل و سالکی واقعی بودند. برای شخصیت ایشان در پیام مقام معظم رهبری در زمان ارتحالشان، 12 مقام و ویژگی ذکر شده است.

 

این استاد فلسفه با اشاره به این که علامه تهرانی از عالمانی بودند که اگر به علمشان و عملشان نگاه شود، تصور می شود که گویا در ساحت غیر علم و عمل گامی نزده اند، اظهار داشت: ایشان هر شب سه ساعت خلسه بدون یک خطره داشتند. از مرحوم آیت حاج آقا سید عزالدین حسینی زنجانی شنیدم که فرمودند «من در نجف خدمت آقای شاهرودی بودم یکی از اعضای خانواده آقای طهرانی آمده بودند و مجددانه از آیت الله شاهرودی می خواستند که به ایشان امر می کنید که آقای تهرانی کمتر ریاضت بکشند».

 

آثار علامه تهرانی تجلی توحید است
در پایان این همایش حجت الاسلام واسطی با اشاره به این که مرکز ثقل مجموعه کتاب های
علامه، توحید است، گفت: مرحوم علامه جعفری در ملاقاتشان با مرحوم علامه طهرانی، هنگام خروج از جلسه گفتند «این کتاب ها بوی تقوا می دهد» از این جهت اگر منظومه فکری مرحوم علامه را بخواهیم بررسی کنیم، در خواهیم یافت که از ابتدا تا انتهای آن توحید وجود دارد.

 

وی ادامه داد: تجلی توحید در وحی و سپس تجلی وحی در امامت است و سپس نتیجه آن در ولایت فقیه متجلی می شود. این سه فرهنگ به ایجاد قانون و نگرش اسلامی می انجامد.

 

معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به این که مرحوم علامه طهرانی می فرمودند «این انقلاب فعال شد و ما توانستیم این کتاب ها را در این بستر ارائه و فعال کنیم»، افزود: ایشان همچنین می فرمودند «قلم آن مرد الهی ـ امام خمینی ـ با نوفس افراد سخن می گفت و این امر زمینه ساز انقلاب شد».


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین واسطی، معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام در بیستمین سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین تهرانی که شب گذشته در تالار نور این شهر برگزار شد، با اشاره به این که مرکز ثقل مجموعه کتاب های ایشان توحید است، گفت: مرحوم علامه جعفری در ملاقاتشان با مرحوم علامه، هنگام خروج از جلسه گفتند «این کتاب ها بودی تقوا می دهد» از این جهت اگر منظومه فکری مرحوم علامه را بخواهیم بررسی کنیم، در خاوهیم یافت که از ابتدا تا انتهای آن توحید وجود دارد.

وی ادامه داد: تجلی توحید در وحی و سپس تجلی وحی در امامت است و سپس نتیجه آن در ولایت فقیه متجلی می شود و این سه فرهنگ به ایجاد قانون و نگرش اسلامی می انجامد.
 
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که مرحوم علامه تهرانی(ره) می فرمودند «این انقلاب فعال شد و ما توانستیم این کتاب ها را در این بستر ارائه و فعال کنیم»، افزود: ایشان همچنین می فرمودند: «قلم آن مرد الهی ـ امام خمینی ـ با نوفس افراد سخن می گفت و این امر زمینه ساز انقلاب شد».
 
حجت الاسلام و المسملین واسطی بیان کرد: در بحث های تمدن سازی و الگوهای اسلامی سبک زندگی، تنها عرفان و حکمت قدرت ایجاد این فضا را دارد، زیرا این علم می تواند بین کثرت و وحدت را جمع کند. تمام توصیه هایی که از سوی رهبری مشاهده می شود، این است که این عرفا قله های تهذیب هستند و این علوم و معارف باید به نفوس عموم مردم برسد.
 
وی با اشاره به ظرفیت عرفان در تمدن سازی اسلامی، اظهار داشت: تمدن سازی از عهده غیر عرفان بر نمی آید، حرکت به سوی تمدن حرکت به سوی آرامش و سعادت است.
 
معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام با بیان این که مجموعه کتاب ها و مطالب فقهی علامه طهرانی(ره) همه اش زیر چتر عرفان و حرکت دادن نفوس به سمت شهود خداوند قرار دارد، گفت: علامه طهرانی بر این باور بودند که عرفان به عمل است نه به انتصاب است و نه به صرف ارتباط. ایشان همچنین می فرمودند: «تنها موجودی که در این عالم ظرفیت اتصال به خداوند را دارد روح انسان است».
 
در ادامه این همایش علمی، حجت الاسلام سعیدیان استاد اخلاق و از شاگردان علامه طهرانی(ره) ضمن بیان خاطراتی از دوران زندگانی مرحوم علامه تهرانی، تصریح کرد: مرحوم علامه سید محمد حسین طهرانی در ادب و تواضع بی نظیر بودند.
 
آیت الله خامنه ای را ولی فقیه می دانم و باید از ایشان اطاعت کنم
 
وی ادامه داد: ادب و تواضع ایشان نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار بود و ایشان فرمودند «من ایشان را ولی فقیه می دانم؛ از ایشان باید اطاعت کنم، اگر ایشان بفرمایند درِ منزل را ببند می بندم اگر بگویند از مشهد برو می روم، باید رهبر انقلاب را تأیید کرد».
 
وی سپس با بیان این که ادب و تواضع ایشان نسبت به ائمه اطهار(ع) بسیار زیاد بود، ابراز داشت: ایشان نسبت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) بسیار متواضع و با ادب بودند و همواره به ائمه معصومین(ع) احترام می گذاشتند.
 
این شاگرد علامه تهرانی(ره) همچنین اظهار کرد: چند سال قبل با یکی از شاگردان مرحوم علامه(ره)، خدمت آیت الله سیستانی رسیدیم و از برخی آقایانی که در مشهد موجب رنجش ما می شود شکایت کردیم، ایشان مکررا گفتند «من خودم فلسفه و عرفان خوانده ام».
 
حجت الاسلام سعیدیان ادامه داد: آیت الله سیستانی در بخش دیگری از سخنان خود گفتند «بنده هم درس آقای سید محمد حسین طهرانی بودم؛ یک بار آقا سید محمد حسین، آیت الله خویی را دعوت کرده بودند آیت الله خویی به من گفتنند که تو هم همراه من بیا و به منزل آقا سید محمد حسین رفتیم؛ چند وقت بعد، ایشان آن منزل خود را عوض کردند و من نیز به دنبال خرید منزلی بودم؛ از جمله منزل هایی که به من نشان دادند، همین منزل آقای تهرانی بود، وقتی رفتیم آن منزل را به چشم خریداری نگاه کردیم، دیدیم این منزل مخروبه ای بیش نیست؛ با خودم گفتم هرگاه ما آقا سید محمد حسین را می دیدیم فکر می کردیم ایشان پول برایش مسأله ای نیست، چطور در این منزل چندین سال با خانواده اش زندگی کرده است و دم بر نیاورده است».

حجت الاسلام مهدی زمانی، استاد سطح عالی حوزه در بیستمین سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین تهرانی، که شب گذشته با حضور جمع  طلاب حوزه علمیه مشهد مقدس در تالار نور این شهر برگزار شد، به تبیین موضوع «انقلاب فرهنگی اولویت ها و راهکارها از نگاه علامه» پرداخت و گفت: انقلاب فرهنگی یعنی تحول در بینش ها و نگرش ها؛ علامه تهرانی(ره) در ضرورت انقلاب فرهنگی معتقد بودند که تا انقلاب فرهنگی صورت نگیرد انقلاب سیاسی ما پایدار نمی شود.

وی ادامه داد: ایشان می فرمودند «بعد از آن که انقلاب شکوهمند ایران شکل گرفت فضای بازی به سوی اسلام باز شد و جوانان بسیار به سوی آن مشتاق شدند من احساس کردم باید این خلأ پر شود، الآن نظام جمهوری اسلامی و پرچم اسلام بلند شده است اولین سؤال این است که این اسلام برای ما چه دارد؟»

حجت الاسلام زمانی با بیان این که هدف اسلام تحول در افکار انسان ها است و هدف انبیای الهی همین اصلاح فرهنگی بوده است، خاطرنشان کرد: مرحوم تهرانی معتقد بودند برای این که انقلاب فرهنگی را به سامان برسانیم نیازمند نقشه راه هستیم؛ نخست آن که اولویت های انقلاب فرهنگی را بفهمیم و برای رسیدن به آن راه را پیدا کنیم. نظرشان این بود که در این باب متولیان امور فرهنگی باید ابتدا خود اصلاح شوند.
 
لزوم تقویت اعتقادات جامعه از طریق فلسفه و عرفان
این شاگرد علامه تهرانی(ره) در ادامه اظهار داشت: در فرهنگ نظام دینی اسلامی متولی اصلی فرهنگ حوزه است، حوزه های علمیه هستند که بار فرهنگ دین بر دوش آن ها است؛ از این رو ملاحظه می کنیم که علامه تهرانی اهتمام شان بر تربیت طلبه بود از این رو اکثریت شاگردان ایشان طلبه بودند.
 
وی افزود: علامه تهرانی(ره) معتقد بودند که تمام مشکلات جامعه اسلام به خاطر ضعف اعتقادات است که باید تقویت شود و در این امر دو علم دخیل هستند یکی فلسفه و دیگری عرفان؛ ایشان نسبت به عرفان اهمیت بسیاری می دادند و می فرمودند عرفان مهم تر از فلسفه است.
 
استاد سطح عالی حوزه با بیان این که نخستین راهکار علامه برای انقلاب فرهنگی، سلوک عملی بوده است، اظهار کرد: اگر طلاب می خواهند تحولی ایجاد کنند، ابتدا باید سلوکشان را اصلاح کنند. راهکار دوم بهره گیری از عنصر تبلیغ دینی است، نخستین روش تبلیغ به شیوه دینی عبارت است تبلیغ چهره به چهره.
 
ولایت اهل بیت نخستین امر برای عبودت مطلقه و فنا است
در ادامه این همایش، حجت السلام محمدحسن وکیلی، استاد سطح عالی حوزه، در تبیین مکتب سلوکی علامه، گفت: مکتب سلوکی از مکتب عرفانی اعم است، از این رو اگر بخواهیم شاخصه های مکتب سلوکی مرحوم علامه را بیان کنیم آن ها را می توانیم پیرامون چهار محور هدف، طریق رسیدن به هدف، راهکار ها، اثار و نتایج مکتب سلوکی بیان کرد.
 
وی در خصوص مکتب سلوکی مرحوم علامه در هدف بیان داشت: علامه تهرانی هدف از سلوک را لقاء الله می دانستند؛ در حالی که سایر مکاتب نظریاتی خلاف آن را بیان می کنند، به عنوان مثال مجموعه دیگر از گرایش های سلوکی دعوت به عبودیت می کنند و نهایت سیر انسان را معرفت و لقاء امام مطرح می کنند، نظیر شیخیه.  
 
این شاگرد علامه تهرانی با بیان این که شاهراه معرفت در مکتب مرحوم قاضی ـ که مرحوم علامه از پیروان آن هستند ـ شاهراه معرفت النفس است و ابراز داشت: معرفت نفس به معنای عامش در همه طرق عرفانی قبل نیز وجود دارد، مسأله معرفت نفس در واقع راه میانبر است و سیر به آفاق خداوند را کوتاه می کند.
 
حجت الاسلام وکیلی در خصوص راهکار ها تصریح کرد: هشت راهکار اساسی برای رسیدن به هدف یعنی عبودت مطلقه و فنا وجود دارد که نخسیتن امر لازم ولایت اهل بیت(ع) است، چرا که بیشترین چیزی که انسان را به خدا نزدیک می کند رابطه روحی با مقام ولایت یعنی کامل ترین انسان است. و این طریقه بعنوان دستوری دائمی محسوب می شود که سالک در تمام حالاتش باید قلبا متوجه وجود امام زمانش باشد.
 
وی افزود: معرفت الله بدون معرفت امام دست یافتنی نیست. بدون داشتن ولایت و اتصال روحی و فنا در امام، فنا در ذات الهی ممکن نیست، لذا این مسأله باعث شده که ما عنایت بسیار زیادی در خصوص ولایت و برگزاری مراسم عزاداری داشته باشیم. در همین راستا مسأله توسل و زیارت به صورت گسترده سیره این علما دیده می شود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تعبد تام به شریعت از دیگر ویژگی های مرحوم علامه بوده است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی های علامه مسأله عشق و محبت به ذات مقدس الهی است؛ اگر آتش عشق و محبت خداوند در دل کسی به وجود نیاید حرکت او به سوی خداوند ممکن نیست.



-------------------------------------



تسنیم : حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، دبیر همایش بزرگداشت علامه تهرانی امروز در همایش بیستمین سالگرد ارتحال علامه طهرانی در محل تالار نور اداره کل اوقاف مشهد مقدس اظهار کرد: مرحوم علامه طهرانی با اراده و همت نفوذ ناپذیر خود به فتح قله‌های عبودیت و معرفت دست پیدا کردند.

دبیر همایش بیستمین سالگرد ارتحال علامه طهرانی با اشاره به اینکه پیام مقام معظم رهبری بهترین توصیف خصوصیات علامه طهرانی بوده است، به فراز هایی از این پیام اشاره کرد: مرحوم علامه طهرانی دارای مراتب برجسته علمی، درجات والای معنویت و سلوک بوده است و همچنین در کنار فقاهت فنی و اجتهادی، به فقه الله الاکبر که از مقوله شهود و محصول تجربه حسی و مجاهدت معنوی است مسلط بوده‌اند.

واسطی خاطرنشان کرد: از چند تن از شاگردان علامه طهرانی مانند حجج الاسلام محسن سعیدیان، علی رضایی، مهدی زمانی و محمد حسن وکیلی در مراسم دعوت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن سعیدیان، یکی از شاگردان مرحوم علامه طهرانی در ادامه مراسم با اشاره به ویژگی‌های بارز علامه طهرانی خاطرنشان کرد: فعالیت علما، فقها و دانشمندان در هر رشته‌ای قابل تقدیر و تشکر است ولی رشته‌هایی وجود دارد که تخصص آن فقط در جامعیت افراد خاصی مانند علامه طهرانی است.

این شاگرد علامه طهرانی با بیان اینکه ارتباط علامه طهرانی با حضرت ولی عصر (عج) مانند ارتباط کودک با پدر است، تصریح کرد: بچه‌ای در طبقات پائین مشغول درس است و پدر در طبقات بالا مشغول کار خود است و هر زمان که بچه بخواهد نزد پدر خود می‌رود.

سعیدیان با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های علامه طهرانی خاطرنشان کرد: علامه طهرانی همیشه چهره خندان و بشاش داشته‌اند و نقطه نظرات و یا نکات دیگران را با تواضع کامل قبول می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی یکی دیگر از شاگردان و مریدان علامه طهرانی در ادامه مراسم اظهار کرد: علامه طهرانی، عارفی کامل و سالکی سوخته است.

این شاگرد علامه طهرانی با اشاره به ویژگی‌ها و فضیلت علامه طهرانی خاطرنشان کرد: سخن‌‎گویی از اهل معرفت کار بسیاری دشواری است.

وی با بیان اینکه علامه طهرانی در علوم مختلف، نوآوری، ابداع و ابتکارات فراوانی انجام داده‌اند، تصریح کرد: حضرت علامه در علوم حکمی و عرفانی ابداعات فراوانی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، از دیگر شاگردان علامه طهرانی در ادامه همایش با بیان اینکه انقلاب فرهنگی تحولی در علوم و نگرش است، تاکید کرد: علامه طهرانی بر انقلاب فرهنگی تاکید فراوانی داشته‌اند و تا زمانی که  انقلاب فرهنگی صورت نگیرد انقلاب سیاسی پایدار نمی‌شود.

این شاگرد علامه طهرانی با بیان اینکه هدف پیامبران، هدف تحول در تفکر انسان و اسلام است، تاکید کرد: هدف از ارسال پیامبران برای انقلاب فرهنگی است و پیامبران برای ایجاد این تحول از جانب خداوند به نزد مردم فرستاده شده‌اند.

زمانی افزود: علامه طهرانی موج و جرقه عرفان را در کشور به وجود آورده‌اند و هیچ عارفی از صدر اسلام تا هم اکنون قادر به چنین کاری با این وسعت نبوده است.


حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن وکیلی از دیگر ارادتمندان علامه طهرانی درباره ویژگی های مکتب سلوکی علامه و تفاوت آن با مکاتب دیگر و فرق صوفیه منحرفه پرداخت. ایشان مکتب علامه را مکتب تبعیت از اهل بیت علیهم السلام و شرع انور معرفی نمود.